Gartner - norske grønnsaker

Brokkoli – en fersk favoritt

Nå er norsk brokkoli i sesong, og vi gleder oss over alle de gode smaksopplevelsene vi har i vente. Her er noen tips til hva du kan bruke den næringsrike grønnsaken til.

Kortreist brokkoli

Har du kjent smaken av en fersk, rå brokkoli? Snakk om snacks! I Norge produseres brokkoli helt fra juni til oktober, og den dyrkes på flere steder rundt om i landet. Det betyr at du kan få kortreist, fersk brokkoli i en lang periode av året.

Stein og Christina er to av mange her til lands som elsker brokkoli, og paret bruker gjerne kålen som ingrediens når de lager mat. 

Det var faktisk brokkoli som sto på menyen da de lagde middag sammen for aller første gang, og den samme retten har siden vært en populær gjenganger i alle år. Men det skader jo ikke å prøve nye saker, og nå vil de gjerne få tips fra matskribent Maj-Britt Aagaard om andre måter å tilberede brokkoli på.

Steins brokkoli- og potetsuppe

5 poteter
2 brokkoli
1 løk
1 liter helmelk
2 ss smør
Salt 
Pepper
Revet muskatnøtt

Skrell poteter og kutt de opp i terninger. Kutt løk og brokkoli i ønsket størrelse. Smelt smør og la løken surre til den er blank. Ha i melk og poteter og kok på svak varme til potetene er møre. Rør i gryten slik at det ikke brenner seg i bunn.
Tilsett muskat, litt salt og brokkoli. La det koke i 5 minutter (brokkolien skal kun ligge 5 minutter i gryten, da holder den seg spenstig). Tilsett pepper og pynt med lettkokt brokkoli.

Høstes for hånd

I Norge har vi lange, lyse dager og kjølige netter. Dette gir langsom modning som igjen fører til at brokkolien blir sprø og utvikler en søtlig smak i stilken. Hver eneste brokkoli høstes for hånd av folk som har spesialisert seg på dette. Den norske brokkolien har også kort reisevei til butikken, som gjør at den er fersk og har god kvalitet når du kjøper den.

Brokkoli

Brokkoli har en mild smak av kål med en anelse sødme og bitterhet. Den er fantastisk som tilbehør til mange typer middagsretter. Brokkoli har et høyt innhold av vitamin C og K, og den er rik på kostfiber og B-vitaminet folat også. Den er også en fin kilde til kalium. 

Lynstekt brokkoli 

Brokkoli er en av de mest spiste grønnsakene her til lands, og har mer vitamin C enn selv appelsin. Stein og Christina bruker den ofte, men i dag vil Maj-Britt vise dem en annen måte å tilberede brokkoli på, denne gangen sammen med nyhøstet minipurre og fersk løk, som også er i sesong nå.

Ved å lynsteke grønnsakene i stekepanne på høy varme kommer de ulike smakene ekstra godt frem samtidig som de beholder mye av tyggemotstanden. Resultatet får tommelen opp fra Christina og Stein:

– Kjempegodt!

Se oppskriften på brokkoliwok og andre gode retter med brokkoli her: